Головна » Файли » Мої файли |
Діагностична діяльність вчителя початкових класів
[ Викачати з сервера (678.0 Kb) · Викачати видалено () ] | 31.01.2012, 21:13 |
Діагностична діяльність вчителя початкової школи За допомогою методів педагогічної діагностики аналізується навчальний процес і визначаються його результати. К. Інгенкамп В умовах модернізації системи освіти в Україні суттєво змінюються вимоги до професійної діяльності вчителя початкових класів. У Концепції загальної середньої освіти (12-річна школа) зазначається, що "...основою всіх перетворень в освіті має стати реальне знання потенційних можливостей дітей, прогнозування потреб і моделей розвитку особистості..." Пріоритетним завданням сучасної школи є всебічний, гармонійний розвиток і виховання громадянина України на засадах гуманістичної спрямованості та особистісно орієнтованої моделі навчання, вивчення та встановлення індивідуальних рис і потенційних можливостей кожної особистості, створення оптимальних умов для її самовдосконалення та самореалізації. Тому професійна діяльність вчителя початкової школи полягає не лише в передачі знань, формуванні вмінь і навичок, а ґрунтується на засадах педагогічної діагностики, яка дає змогу шляхом вивчення особистості учня забезпечити оптимальні умови для навчання і виховання, врахування індивідуальних потреб, турботу про психічне і фізичне здоров'я вихованців. Тому особливої актуальності набуває проблема професійної діяльності вчителя початкових класів з використанням педагогічної діагностики. Педагогові доводиться самостійно розв'язувати такі професійні завдання, які раніше не входили до його компетенції. На жаль, не кожен вчитель володіє відповідними знаннями щодо сутності і змісту педагогічної діагностики, не завжди вміло використовує методики і технології вивчення індивідуальних особливостей, здібностей і потреб учня. У зв'язку з цим потреба ґрунтовного вивчення феномена діагностичної діяльності вчителя, використання діагностичних методик і технологій в роботі з учнями стали предметом моєї уваги і провідною ідеєю мого досвіду. ІІ. Моделювання технології педагогічного досвіду Ураховуючи актуальність і практичну значущість порушеної проблеми, я розробила алгоритм технології свого досвіду. Умовно педагогічну діагностику розподілила на п'ять етапів, починаючи з прийому дітей до першого класу і закінчуючи четвертим роком навчання. І етап – Прийом дітей до першого класу · тестування особистісної готовності дитини до навчання в школі; · оцінка соціально-психологічної готовності; · оцінка мотиваційної готовності; · оцінка інтелектуальної готовності; · вивчення виховного потенціалу сім’ї. ІІ етап – Діагностика учнів першого класу · перевірка узагальненості мислення, логічної обґрунтованості; · дослідження логіки мисленнєвої діяльності, гнучкості мислення; · дослідження уміння здійснювати аналіз, синтез, порівняння; · перевірка розумової працездатності; · дослідження мотивації навчальної діяльності учнів. ІІІ етап – Діагностика учнів другого класу · діагностування рівня розвитку мовлення; · перевірка рівня сформованості навиків читання; · перевірка узагальненості мислення і навчальних досягнень з математики; · перевірка розвитку мотивації навчальної діяльності; · діагностика педагогічної взаємодії вчителя і учнів. ІV етап – Діагностика учнів третього класу · діагностика класу, визначення морально-психологічного клімату в класі; · діагностування рівня розвитку мовлення розуміння сутності граматичних конструкцій; · перевірка узагальненості мислення; · діагностика рівня логіки мислення; · Вивчення виховного потенціалу сім’ї. V етап – Діагностика учнів четвертого класу · тестові випробування загального фізичного розвитку дітей; · діагностування просторового, логічного, образного мислення; слухової та зорової пам'яті; · вивчення та аналіз навчальних досягнень з основних предметів; · діагностування індивідуальних здібностей, нахилів та інтересів; · вивчення міжособистісних стосунків, психологічного мікроклімату в класі; · вивчення виховного потенціалу сім'ї учня. Застосовуючи комплекс діагностичних процедур у своїй педагогічній діяльності, ставлю перед собою наступні завдання: • вивчення особистості учня, рівня його потенційного розвитку, окремих моральних якостей, потреб, інтересів і здібностей; • визначення рівня розвитку дитячого колективу, характеру і структури взаємин між дітьми; • вивчення ставлення учнів до організації життя класу, школи, форм, методів, прийомів і технологій навчально-виховної роботи; • вивчення результативності педагогічної системи в класі; • визначення статусу та самопочуття особистості в колективі; • вивчення умов життя дитини в сім’ї та характеру взаємин з батьками, особливостей сімейного виховання. На першому етапі педагогічної діагностики (готовність дитини до навчання в школі) використовую різнопланові психолого-педагогічні методики: Методика "Бесіда"(за Т.А.Нєжновою) . Мета. Визначити рівень мотиваційної готовності до школи, уявлення про школу та співвідношення уявлень і бажання навчатися. Інструкція виконання: визначення мотиваційної готовності дитини до навчання у школі відбувається шляхом бесіди. Вчитель ставить нескладні запитання на тему, близьку до життєвих інтересів дитини: — Чи відвідуєш ти дитячий садочок? — Чи маєш братів і сестер, які вже ходять до школи? — Чи розповідали вони тобі щось про школу? — Чи хочеш ти ходити до школи? — Як ти думаєш, що гарного, цікавого буде в школі? — Навіщо у школі дзвоник? Методика "Мислення і мова". Мета. Виявити рівень розвитку мислення і мовлення дитини. Зміст завдання. Дитина будує розповідь за малюнком, описуючи побачене на ньому, розкриваючи зміст малюнка. Роздатковий матеріалі серія малюнків. Інструкція виконання: Розглянь малюнок і поясни, що ти бачиш на ньому. Методика "Графічний диктант" ( за Д.Б.Ельконіним ). Мета діагностики — вивчення рівня розвитку доцільності регуляції діяльності, вміння уважно слухати і точно виконувати найпростіші вказівки дорослого, самостійно діяти, правильно відтворювати на аркуші паперу напрямок лінії. Методика застосовується для визначення рівня розвитку здатності доцільно керувати своїми діями за покроковою інструкцією дорослого. Методика "Будиночок" (автор І. Дубровіна) . Завдання дає змогу виявити вміння дитини орієнтуватися на зразок, точно його скопіювати, виявляє особливості розвитку довільної уваги, просторового сприйняття, сенсомоторної координації та тонкої моторики руки. Вивчення виховного потенціалу сім'ї здійснюю шляхом бесід з батьками дитини, обстеження житлових умов, проведення анкетування і тестування. (Додаток 1.) Проведення навчальних завдань із предметів дозволило мені вже з першого класу (другий етап) визначати нахили і здібності учнів до гуманітарного або математично-природничого циклу дисциплін. Проведені діагностичні зрізи, що визначали рівні навченості дітей, дозволили своєчасно здійснювати корекцію в навчанні, визначати подальші перспективи. Для перевірки узагальненості мислення, логічної обґрунтованості використовую модифікований варіант завдань Т. А. Власової, М.С.Познера. Завдання I (4-й зайвий) Мета: дослідити рівень спілкування, логічну обґрунтованість і чіткість формулювання, активність і вміння використовувати спільні поняття. Завдання із карток побудовані за принципом: три предмета об’єднані спільним змістом, четвертий відноситься до другої групи і того поняття. Техніка проведення: дитині показуютю картку з зображенням 4-х предметів і просять назвати їх. Після чого ставлять запитання: „Подивись уважно і скажи, який предмет зайвий і чому? А який не підходить? Чому? А які три з них мають щось спільне?” Завдання 2. Дослідження логічного мислення Інструкція: Назвіть слова з протилежним значенням n високий чужий n тонкий горе n покупець скупий n рудний страшний n тугий гострий n легкий початок Завдання 3. Дослідження швидкості мислення Інструкція: За 3 хвилини назвіть якомога більше слів, які починаються літерою К Завдання 4. Дослідження гнучкості мислення Виявляю шляхом вирішення цікавих задач на кмітливість. n Йшла бабуся із магазину і несла корзину яєць, одне впало, скільки яєць залишилось? n Двоє коней пробігли 2 км, скільки пробіг 1 кінь? n Курка на одній нозі важить 2 кг, скільки вона важить на 2 ногах? n Скільки пальців на одній руці? На двох? На десятьох? n Чому не можна намалювати веселу собаку? Інструкція: послухай хитру задачу і здогадайся, як її вирішити. Завдання 5. Діагностика рівня сформованості операцій мислення (аналіз, синтез, порівняння) Техніка проведення: дитині пропонують знайти спільні та відмінні якості предметів. Інструкція: „Я назву тобі два предмета, а ти подумай і скажи, чим вони подібні і чим відрізняються”. Пари для порівняння: літак – метелик, береза – ромашка, зима – літо, м’яч – кавун, день – ніч, вовк – собака, людина – тварина, місто – село. Проведення діагностичної діяльності на третьому етапі (другий рік навчання) дозволяє мені зробити навчально-виховний процес більш ефективним. Так, для діагностування рівня розвитку мовлення, продуктивності асоціацій в учнів використовую методику, розроблену Еббінгаузом. Завдання 1. У тексті необхідно вставити пропущені слова. Ліс весною Прокинувся ліс після.......сну. Розкрилися бруньки на ... і..., на... й.... Маленькі... листочки потяглися до... сонця. Вони були ... й .... Впаде ... роси на... листочок і........(В. Сухомлинський) Завдання 2. Вставити пропущені розділові знаки. Поганий сторож В однієї господині миші з'їли в підвалі сало тоді вона закрила в підвалі кота а кіт поїв і сало і м'ясо і молоко. Оцінка результатів. Фіксую швидкість виконання завдань і продуктивність асоціацій. Для перевірки рівня сформованості навички читання, яка характеризується правильністю, швидкістю, усвідомленістю, виразністю користуюся традиційними методиками, які включають: — виконання тестових завдань (вибір правильних відповідей з кількох запропонованих; доповнення речень образними словами тощо); — наведення порядку в структурі речень, тексту; — складання за опорними словами віршованих рядків (буриме, сенкан). Для перевірки розвитку узагальненості мислення і навчальних досягнень з математики виконуємо такі вправи. Завдання 1. Учням пропонуються вправи, в яких на основі спостережень (а де треба — арифметичних дій) потрібно зробити певний висновок. 1. Записано два ряди чисел: 1,3,5,7,9 2,4,6,8,10 Яку особливість ви помітили в побудові цих рядків? 2. Розглянь записані числа. В які групи можна об'єднати ці числа? 1,10,3,5,11,12,7,8,15,18,4,13 (І група: 1, 3, 5, 7, 8, 4; II група: 10, 11, 12,15,18, 13; або це можуть бути парні та непарні числа). Завдання 2. Учневі пропонується шість різноманітних задач. Фабула і числові дані для всіх задач зберігаються: — У Мишка було 5 листівок, а в Сергійка — 3. скільки всього листівок було у хлопчиків? — У Мишка було 5 листівок, а в Сергійка — 3. на скільки листівок більше було у Мишка? — У Мишка було 5 листівок, а в Сергійка на 3 листівки більше. Скільки листівок було у Сергійка? — У Мишка було 3 листівки. Скільки листівок було у Сергійка, якщо всього у хлопчиків було 5 листівок? — У Мишка було 5 листівок, а у Сергійка на 3 листівки менше. Скільки листівок було у Сергійка? — У Мишка було 5 листівок, 3 він віддав Сергійку. Скільки листівок залишилося в Мишка? Оцінка результатів: Узагальнення на високому рівні, якщо розв'язано всі 6 задач (0-1 помилки); — достатньому, якщо розв'язано 4-5 задач; — низькому, якщо розв'язано менше 4 задач. Для перевірки розвитку мотивації навчальної діяльності, рівня адаптації до умов навчання в школі, в кінці навчального року проводжу індивідуальні бесіди, за допомогою яких встановлюю, як змінились мотиви навчальної діяльності моїх учнів в другому класі, відбулася адаптація до умов навчання.( Додаток 2.) Для діагностування рівня розвитку мовлення, розуміння сутності граматичних конструкцій на четвертому етапі (третій рік навчання) використовую методику, засновану на слуховому та зоровому сприйнятті інформації. Для діагностування узагальненості мислення виконую з учнями такі завдання. Завдання 1. Заповни таблицю й зроби висновок. зменшуване464646464646464646
від'ємник33ЗО2724211815129 різниця Як змінюється різниця, якщо від'ємник зменшується? Як саме змінюється різниця, якщо змінюється від'ємник? Після скількох прикладів можна зробити висновок? Оцінка результатів. Високий рівень узагальнення - учень висновок робить після 2-3 завдань; достатній - після 3-4 завдань; середній — після розгляду половини завдань; низький - робить висновок без кількісної зміни. Завдання 2. а) Обчислити суму чисел кожного стовпчика. 12345 678910 1112131415 1617181920 2122232425 Спостерігаючи за обчислюваннями учнів, з’ясовую , чи додають учні числа кожного ряду, чи вони помітили певну закономірність (сума чисел кожного наступного стовпчика на 5 більше суми чисел середнього). Рівень логіки мислення перевіряю за допомогою виконання таких завдань: З поданих слів склади речення. 1. Це, сім, число, один, сімнадцять, десяток, і, одиниць. 2. Довжина, його, чотирикутника, сума, периметр, сторін,є. 3. Додавати, порядку, числа, в будь-якому, можна. 4. Чотирикутник, прямокутником, всі, у якого, кути, називається, прямі. 5. Прямокутник, всі, це, рівні, квадрат, у якого, сторони. 6. Різниці, і від'ємника, дорівнює, сума, зменшуваному. 7. Множників, добуток, переставлення, від, не зміниться. 8. Поділити, на множник, одержимо, множник, добуток, другий. 9. Добуток, в стільки ж разів, той в кілька раз, з множників, якщо один, збільшиться, збільшити. 10. Зменшуване, різниця, зменшити, зменшиться, на кілька, на скільки одиниць. Оцінка результатів. Якщо впродовж 3 хвилин виконано 7-8 завдань — високий рівень, 5-6 завдань — середній рівень, та 5 завдань — низький рівень. Можна проаналізувати результати також за допомогою часу виконання: 5 хв. — високий рівень, 7-8 хв. — середній, більше 8 хв. — низький. У процесі вивчення навчально-пізнавальної діяльності учнів четвертого класу (V етап) використовую наступні методики: Для діагностування рівня розвитку мовленнєвих умінь, а також практичного застосування мовних знань з граматики, морфології, словотвору - методику, розроблену Еббінгаузом. Завдання 1. У тексті необхідно знайти дієслова, що означають: а) дію; б) стан. Дібрати слова, що мають певну будову. Завдання 2. Необхідно скласти 5 речень за такими схемами… Завдання 3. Доповніть речення однорідними головними та другорядними членами (додатками, означеннями). Складіть на їх основі текст. У четвертому класі на уроках математики особливу увагу звертаю на розвиток просторового, логічного та образного мислення. Рівень знань, умінь і навичок, зазвичай, встановлюю шляхом проведення контрольних і самостійних робіт на початку, в середині та в кінці навчального року. Методика тестування кмітливості учня Інструкція. Відповідайте на наведені нижче питання так, як це вам здасться найбільш правильним. 1. У порожній склянці три горіхи. Скільки горіхів у склянці? 2. Чи може горобець називатися птахом? 3. Чи може чоловік одружитися на сестрі своєї вдови? 4. У темній кімнаті знаходяться гасова лампа, свічка й газова плита. Що ви запалите? 5. Звичайний місяць містить тридцять-тридцять один день. Який місяць містить двадцять вісім днів? 6. Електричка рухається зі швидкістю 50 км/год., зустрічний вітер має швидкість також 50 км/год. У яку сторону може бути спрямований дим? 7. Ви — пілот, ваш літак летить за маршрутом "Париж-Київ", проміжна посадка відбувається в Празі. Скільки років пілотові? 8. Скільки дев'яток від 1 до 100? 9. На двох руках десять пальців. Скільки пальців на десятьох руках? 10. Звичайно в пасажирських поїздах ручки стоп-кранів червоні. Яких кольорів повинні бути такі ручки на пасажирських літаках? Висновок. Саме діагностичний супровід навчально-виховної діяльності учня з першого по четвертий класи дає унікальну можливість досліджувати, аналізувати й коригувати розвиток і формування дитини за встановленими показниками як під час навчальних занять, так і в позаурочній виховній діяльності, визначати відповідний навчальний стиль для кожного учня, формувати інтерес і зацікавленість навчанням, розвивати потенційні можливості та нахили. Результати педагогічної діагностики є свідченням достатньої (або недостатньої) підготовки учнів початкової школи до навчання в п'ятому класі. Використана література
1. Бех І.Д. Виховання особистості. Сходження до духовності. — К. — Либідь, 2006. - 270 с. 2. Завіна В.І. Психолого-педагогічна діагностика. — Київ: Преса України, 2005. - С. 124-130. 3. Ингенкамп К. Педагогическая диагностика. — М., 1991. — С. 26-48. 4. Мартиненко С.М. Основи діагностичної діяльності вчителя початкової школи –К:ТОВ «Сім кольорів» 5. Мартиненко С.М. Діагностична діяльність майбутнього вчителя початкових класів: теорія і практика: монографія / С.М. Мартиненко. - К.: КМПУ ім. Б.Д. Грінченка, 2008. - С. 270-283. 6. Підласий І.П. Діагностика та експертиза педагогічних проектів: Навч.посібник. - К.: Україна, 1998. - С. 122-145. 7. Савченко О.Я. Навчання і виховання учнів 3 класу — К.: Вид-во "Початкова школа", 2005. — 638 с. 8. Савченко О.Я. Дидактика початкової школи: Підручник для студентів педагогічних факультетів. — К: Абрис, 1997. — С. 169-188. 9. Савченко О.Я. Виховний потенціал початкової освіти. — КИЇВ * 2009 10. Сухомлинський В. Вічна тополя: казки. Оповідання. Етюди: Для молод.шк.віку / Упоряд. О. Сухомлинська. — К: Генеза, 2003. — С. 10-19. 11. Сухомлинський В.О. Сто порад учителеві / В.О. Сухомлинський. — К: Рад. шк., 1988. - С. 62-64; 69-73.
| |
Переглядів: 5894 | Завантажень: 1118 | Коментарі: 1 | Рейтинг: 5.0/1 |
Всього коментарів: 1 | ||
| ||